Stimmt – Sanne Zijlstra
Als Managing Director en mede-eigenaar van Stimmt laat Sanne Zijlstra zien hoe een moderne manager Twentse nuchterheid combineert met een scherpe, mensgerichte visie op de digitale toekomst. Sanne is een ondernemer die niet gelooft in de traditionele hiërarchie of eindeloze overuren, maar stuurt op een gezonde privé-werkbalans en het welzijn van haar collega’s.
Lees in dit artikel over haar persoonlijke pad van projectmanager naar de top, haar nuchtere kijk op het imposter syndrome en de ambities die zij koestert voor de toekomst van Stimmt.

Wie ben je? En wat is jouw Stimmt verhaal?
“Ik ben Sanne Zijlstra, 31 jaar en ik woon in Deventer. Mijn carrière bij Stimmt begon zeven jaar geleden toen ik daar startte als projectmanager. In die rol zat ik altijd echt inhoudelijk in onze projecten; ik stelde projectteams samen en beheerde de planningen en budgetten.
Binnen het bedrijf heb ik vervolgens een aantal stappen gemaakt. Inmiddels zit ik er als eindverantwoordelijke, Managing Director en mede-eigenaar. Deze rol vervul ik al vanaf 2023.“
Wat doet Stimmt?
“Stimmt is een agency die zich richt op de realisatie van websites en webshops, dus brand sites en e-commerce. We zeggen altijd: we zijn powered by AI, perfected by humans. De motor is AI, maar wij finetunen alles. We zijn een hele specialistische agency. We focussen ons op waar we het best in zijn. Al het andere pakken we samen met specialistische partners op. Denk daarbij aan online marketing, SEO/GEO, content etc.“
En wat is de link met de Loyals Groep?
“Wij hebben ons in 2021 aangesloten bij de Loyals Groep, omdat we merkten dat de vraagstukken van onze klanten steeds breder werden. Wij geloven heel erg in specialistische partners en dat je niet alles op hetzelfde niveau kunt aanbieden. Binnen de Loyals Groep opereren verschillende agencies met allemaal hun eigen specialisme, zoals app-ontwikkeling of online marketing. Op die manier kunnen we de klantvraag breder bedienen zonder zelf alle expertise in huis te hoeven halen. Als een klant bij ons komt met een breder vraagstuk, zetten wij specialisten van andere labels in, maar Stimmt blijft de opdrachtgever en eindverantwoordelijke. De klant hoeft zo maar met één partij te schakelen.”

Op LinkedIn schrijf je soms het gevoel te hebben dat je net komt kijken, een soort “imposter sydrome”. Hoe ga je hier mee om?
“Grappig dat je daarnaar vraagt. Ik ervaar dat vaak, zeker in het begin van mijn carrière. Het is dat gevoel dat je een kleine speler bent en er eigenlijk nog net niet helemaal bij hoort. Ik vind leuk om daarover te schrijven op LinkedIn, en ik merk dat hoe meer ik daarover deel, hoe vaker mensen reageren dat zij zich ook wel eens zo voelen.
In het begin kon ik daar onzeker van worden, met de gedachte: ‘deze mensen weten allemaal zoveel en wat weet ik eigenlijk?’. Inmiddels ben ik eraan gewend geraakt. Je zit niet voor niets op een bepaalde positie. Daar heb je voor gewerkt en dat heb je verdiend. Soms blijft dat stemmetje van ‘wat doe ik nou eigenlijk?’ wel aanwezig, maar ik zie het nu als iets menselijks dat ervoor zorgt dat je nederig blijft en niet te overtuigd raakt van jezelf. Mijn advies is om het te omarmen. Het is goed om kritisch te blijven, zolang het maar niet de overhand krijgt en in onzekerheid omslaat. Je gaat er misschien ook wel harder door werken. Er blijft altijd wel iets te streven over, want als je vooruitgang boekt, leg je de lat weer hoger.”
Ik heb ondertussen al aardig wat interviews afgenomen, en heb nog meer ondernemers op de CeeCee ontmoet. Ze hebben bijna allemaal één gemeenschappelijke deler; het zijn mannen. Waarom is dit zo denk je?
“Het feit dat mannelijk leiderschap nog steeds de boventoon voert, heeft denk ik deels te maken met hoe meisjes en vrouwen worden opgevoed. We groeien vaak nog op met het idee van een traditionele rolverdeling, waarbij de focus van de vrouw op het huishouden en de kinderen ligt. Hierdoor zijn wij als vrouwen denk ik eerder geneigd om een bepaalde ambitie aan de kant te zetten dan de mannen om ons heen. Bij een man wordt een hoge functie altijd als ‘hoe hoger hoe beter’ gezien, terwijl er bij een vrouw met een hoge functie en kinderen al snel wordt gevraagd of ze niet wat minder zou gaan werken.
Ik geloof niet dat het verschil hem zit in skills of capaciteit, want we zijn tot hetzelfde in staat. Ik zou vrouwelijk leiderschap juist alleen maar meer willen aanmoedigen. We zouden het beste van mannelijk en vrouwelijk leiderschap moeten combineren. Ik denk dat we op de goede weg zijn, maar er zijn nog wel wat hobbels te nemen voordat iedereen echt de ruimte voelt en neemt om zijn/haar passie te volgen in plaats van te leven naar de norm.“
Je geeft aan een drang te hebben om collega’s niet “te hard” te laten werken, waar komt dit vandaan?
“Ik geloof dat een gezonde werk-privé balans van groot belang is om zakelijk te kunnen presteren. We moeten hard werken, maar we moeten het vooral ook heel leuk hebben met elkaar. Ik geloof simpelweg niet in 60-urige werkweken; ik denk dat dat voor niemand gezond is.
Waar in andere branches hard werken en veel uren maken soms als een soort ‘stoer’ wordt gezien, vind ik dat juist helemaal niet stoer. Ik vind dat eerder een gebrek aan inzicht of discipline. Als ik hier merk dat iemand zichzelf helemaal over de kop werkt en hier 60 uur per week zit, dan zou ik dat absoluut afremmen.”

Jullie hebben een kantoor in Enschede en in Amsterdam. Dit lijken mij qua cultuur uitersten. Zie je verschillen in cultuur en het talent wat daar en hier rondloopt?
“Het grappige is dat er twee collega’s in Amsterdam werken die van origine hier uit de regio komen, maar de wens hadden om in Amsterdam te wonen. Ik denk dus dat onze Enschede roots, onze Twentse roots, daar ook best wel sterk vertegenwoordigd zijn.
Natuurlijk zitten er wat cultuurverschillen in, maar we nemen altijd collega’s aan waarvan wij het gevoel hebben dat ze hier passen. Ik denk ook nooit dat we echt een heel erg Amsterdamse agency zullen worden, omdat we gewoon die Twentse nuchterheid heel erg hebben. We werken gezamenlijk aan dezelfde projecten voor dezelfde klanten, dus onze westerse collega’s moeten daar ook gewoon in mee en die passen daar dus ook goed in.
We merken dat we best wel eens door bedrijven in het westen worden benaderd, juist omdat we die Twentse roots hebben en ze die nuchterheid heel erg waarderen. Het moet bij ons gewoon goed zijn en afspraken moeten nagekomen worden, of we nu in Enschede of Amsterdam zitten.”
Wat zijn de voordelen die jullie ervaren van het gevestigd zijn op de CeeCee?
“Hier op de CeeCee zitten we omringd door organisaties die in een soortgelijke branche aan het werk zijn. Dat was voor ons een belangrijke reden om hierheen te verhuizen, naast de samenwerking met scholen zoals Saxion of de UT. We merkten ook dat het aantal sollicitaties flink toenam toen we naar Enschede gingen.
Echt klanten of samenwerkingen hebben we hier nog niet uitgehaald. Ik spreek de ondernemers hier wel en we zien elkaar in de gang, maar we halen er nog lang niet alles uit wat erin zit. Eigenlijk zou het goed zijn om met z’n allen nog meer gas te geven en meer cohesie op te zoeken.”
Als we in de toekomst kijken, zeg 10 jaar, waar staat Stimmt dan als bedrijf? En waar sta jij?
“Allereerst zal Vanaf 2027 Stimmt niet meer in Campus CeeCee zitten, maar in Campus CeeCee Timber. Wél nog op CeeCee gelegen, maar in een compleet nieuw, duurzaam en toekomstgericht pand, dat perfect aansluit bij de visie van Stimmt.
Als we naar Stimmt kijken over tien jaar, dan hoop ik dat onze positie als specialistische website en e-commerce agency nog verder is versterkt. We willen de motor van AI optimaal blijven benutten om onze klanten op het hoogste niveau te bedienen, waarbij we altijd die menselijke maat en kwaliteit blijven bewaken.
Wat mijzelf betreft: ik hoop dat ik over tien jaar nog steeds iets doe waar ik elke dag met heel veel plezier en passie aan werk. Of dat hier bij Stimmt is of ergens anders, dat vind ik lastig om te zeggen. Dat zal de tijd leren. Het belangrijkste voor mij persoonlijk is dat ik uitgedaagd blijf, energie krijg van wat ik doe en met fijne mensen mag blijven samenwerken!”
Ontdek hier nog meer over Stimmt
