WebWinkelKeur – Frank Hautvast
Webwinkelkeur, Moutlaan 32
Frank Hautvast is al meer dan 25 jaar een gedreven ondernemer en marketeer. Met ervaring in de marketingwereld en als freelancer bracht hij zijn passie voor innovatie naar WebwinkelKeur, waar hij zich inzet voor een veilige en betrouwbare online winkelomgeving. WebwinkelKeur helpt niet alleen consumenten, maar ondersteunt ook startende ondernemers die opboksen tegen grote spelers in de e-commerce. Frank heeft eerder als marketeer voor de CeeCee gewerkt, waardoor hij een sterke band heeft met deze locatie. Nu kiest hij er bewust voor om met WebwinkelKeur te verhuizen naar een eigen pand op de CeeCee, waar de creatieve en technische sfeer goed bij hem past.
Wat is WebWinkelKeur voor bedrijf?
“We zijn in de basis een keurmerk voor webshops. Als webshop kun je met ons keurmerk laten zien dat je de boel goed voor elkaar hebt, dat je je aan de wet houdt en dat er een derde partij is die meekijkt. Daarnaast hebben we een reviewsysteem, zodat klanten ook hun ervaringen kunnen delen. We bieden daarnaast bemiddeling bij geschillen. Dat doen niet alle keurmerken, maar wij vinden dat een belangrijk onderdeel. Als het niet lukt tussen consument en webshop, kunnen beide partijen bij ons aankloppen.”
Wat is jullie missie?
“Onze missie is tweeledig. Enerzijds willen we natuurlijk bijdragen aan een veilige internetomgeving, waar je gewoon kunt shoppen met een gerust hart. Anderzijds worden wij super enthousiast van het ondersteunen van startende of MKB-ondernemers, dus mensen die het opnemen tegen Bol.com, Amazon, Coolblue, de grote gevestigde partijen. Hoe gaaf is het dat iemand het lef heeft om gewoon op eigen houtje nu nog een webshop te beginnen, met je eigen niche, en gewoon jarenlang keihard te werken om daar een succes van te maken. Misschien nog een iets belangrijker onderdeel van onze missie is om die mensen te ondersteunen, zorgen dat zij succesvol kunnen worden, ook al is de concurrentie moordend en zijn er hele grote partijen waar je tegenop moet boksen.”
“Wij maken het keurmerk toegankelijk – ook voor de webshop die net begint. Dat is echt een belangrijke kernwaarde van ons. Wij hebben geen audit van 1500 euro voordat je er überhaupt in mag. Wij willen juist dat iedereen laagdrempelig kan instappen en dat je als webshop kan groeien. Wij helpen je daarbij, in plaats van dat we een hoge drempel opwerpen.”
Wat is jouw achtergrond, en hoe ben je bij WebWinkelKeur betrokken geraakt?
“Ik ben de afgelopen 25 jaar vooral als marketeer actief geweest. Ik heb ooit Bureau Blink gehad hier in Enschede, samen met een compagnon, en daarnaast nog een agency in Rijssen opgestart voor nieuwbouwmarketing. De laatste jaren werkte ik als freelancer voor verschillende bedrijven, waaronder de CeeCee. Mijn voorganger bij WebWinkelKeur zocht een opvolger en benaderde mij via LinkedIn. In eerste instantie dacht ik dat het een freelance klus zou zijn, maar toen hij meer vertelde over het bedrijf en de impact die we maken, was ik om.”
Jullie hebben een nieuw pand op de CeeCee gekocht, wat is de reden om hier te blijven?
“Het is gewoon echt een hele toffe plek met bijna alleen maar creatieve, technische bedrijven bij elkaar. Dat geeft een leuke vibe. Je hebt hier een mooie, moderne omgeving, met gave bedrijven, leuke mensen en een goede sfeer. Het voelt echt als een plek waar we toffe dingen maken en nieuwe dingen ontwikkelen. Mensen zijn hier heel open, werken makkelijk samen, delen informatie en zijn altijd in voor een borreltje.”
Waar ben je het meest trots op?
“Dat klinkt misschien corny, maar ik ben echt trots op hoe we het als team elke dag samen neerzetten. Er wordt gruwelijk hard gewerkt, we hebben 200 aanmeldingen per maand en de klanttevredenheid is superhoog. Dat kan alleen als het team goed functioneert en mensen goed kan helpen. Het mooiste als ondernemer is een team dat lekker in zijn vel zit en samen in de flow werkt.”
Welke ambities heb je nog op zakelijk vlak, of daar buiten?
“Zakelijk gezien zou ik het mooi vinden als we WebwinkelKeur internationaal verder kunnen uitbreiden. We zitten al in meerdere landen, maar er zijn nog zoveel kansen. Het lijkt me fantastisch om daar verder in te groeien. Persoonlijk haal ik veel voldoening uit het helpen van ondernemers. Ik hoop dat ik dat nog lang kan blijven doen, op welke manier dan ook. Verder zou het leuk zijn om ooit wat minder operationeel bezig te zijn en wat meer strategisch, zodat ik meer tijd heb om na te denken over de lange termijn en waar we als bedrijf naartoe willen. En buiten het werk? Ik ben aan het hardlopen geslagen en heb als doel om een halve marathon te lopen – en wie weet, misschien later zelfs een hele.”
Wat is de belangrijkste ondernemers les die je hebt geleerd?
“Bij grote bedrijfsveranderingen is extern, neutraal advies onbetaalbaar. Als je voor grote beslissingen staat, zoek dan iemand die er neutraal naar kan kijken. Iemand die je helpt door de bullshit heen te snijden. Goed advies kan echt veel ellende voorkomen.
De echte toppers van accountantskantoren, dat zijn over het algemeen mensen die goed snappen wat er allemaal mis kan gaan. Die hebben al dat soort bedrijfsveranderingen natuurlijk allemaal al voorbij zien komen. En die weten ook hoe je dat goed doet of hoe je dat slecht kan doen. Die jongens zijn wel de allerduurste in het land, maar ik denk dat ze het dubbel en dwars waard zijn. Die kunnen je in een uurtje tijd zoveel ellende voorkomen.”
Ontdek hier nog meer over WebWinkelKeur