AmperaPark – Richard Kokhuis
Richard Kokhuis is de drijvende kracht achter AmperaPark. Met een achtergrond in consultancy en management, zowel in het bedrijfsleven als de publieke sector, geeft hij met AmperaPark vorm aan de transitie van fossiel naar elektrisch rijden. Vanuit Enschede bouwt hij met een team van uiteenlopende experts aan laadpleinen door heel Europa, waarbij vertrouwen en onderbuikgevoel de basis vormen. In dit interview deelt Richard zijn visie op ondernemerschap, de kracht van een divers team en zijn ambitie om het ’tankstation van de toekomst’ te realiseren.
Wie ben je?
“Ik ben Richard Kokhuis, ik ben ooit afgestudeerd als technisch bedrijfskundige. Ik heb allerlei banen gehad bij de overheid en in het bedrijfsleven, in het management, de directie en de consultancy. Inmiddels bijna acht jaar geleden heb ik de stap gezet naar het zelfstandig ondernemerschap. Ik heb in mijn vorige baan ontslag genomen en ben met mijn spaargeld begonnen met AmperaPark.”
Wat is AmperaPark precies? Zijn jullie een bouwbedrijf, een energiebedrijf, een softwarebedrijf?
“Wij zijn nu de ontwikkelaar en de exploitant van het tankstation van de toekomst. Alle andere onderdelen, zoals onze eigen software en software engineers, maken ons geen softwarebedrijf. Ook onze bouwkennis, eigen loods en een bus met werkschoenen en helmen, maken ons geen bouwbedrijf. Dat zijn allemaal belangrijke, ondersteunende onderdelen van ons bedrijf. Maar in de kern zijn wij de ontwikkelaar en exploitant van het tankstation van de toekomst.”
Je bent in je carrière van consultant in het bedrijfsleven, naar het sociaal domein, en weer naar het bedrijfsleven als ondernemer gegaan. Vanwaar deze stappen?
“Dat was omdat ik een keer iets heel anders wilde doen. Ik had toen denk ik 15 à 16 jaar in de consultancy gezeten. Het is voor iedereen, in ieder geval voor mijzelf, goed om af en toe te zeggen: ‘Ik verlaat dat warme bubbelbad en duik weer in een fris nieuw ijsbad’, ergens tussen de gletsjers, om echt uit je comfortzone te gaan en nieuwe dingen te leren.
Bij de overheid werken was heel dankbaar werk; het ging om onderwijs, werk, inkomen en economische zaken. Dat was erg leerzaam. Maar na al die jaren had ik die rollen wel gehad en overzag ik het speelveld. Ik had nog wel 15 jaar in die omgeving kunnen blijven zitten, maar daar had ik mezelf geen plezier mee gedaan, want de uitdaging was weg. De overstap naar het ondernemerschap was deels de drang om eigen baas te zijn, en de wetenschap dat je soms moet kiezen voor een nieuwe uitdaging. Dat is gewoon goed.”
Ik las ergens dat het idee voor AmperaPark ontstond op het vliegveld Düsseldorf-Weeze. Wat was het exacte moment waarop u besloot: “Ik ga hier mijn baan voor opzeggen en dit zelf bouwen”?
“Ik kwam door mijn vorige functie wel eens op luchthavens, onder andere bij de luchthaven van Weeze, die ken je vast wel. Daar zag ik zonnecarports, en werd geïnspireerd. Toen dacht ik: ‘Dit kan mooier, beter en slimmer.’
De definitieve knoop doorhakken was wel spannend. Toen ik net begonnen was, kwam er iemand naar me toe met de vraag of ik een project voor hem kon doen als consultant. Dat zou flink wat euro’s aan consultancy-uren opleveren, wat een leuk begin van het eerste half jaar was geweest. Mijn vrouw zei toen: ‘Wacht eens even, ben je gek? Je hebt nu helemaal geen inkomsten, dit kun je gaan doen, dat is vertrouwd terrein.’
Maar ik zei: ‘Als ik dat doe, ben ik over een half jaar net zo ver als nu. Dan ga ik weer doen wat ik deed.’ Dat was het moment waarop ik besloot om de consultancy-opdracht niet aan te nemen en vast te houden aan mijn koers en missie, ook al betekende dat dat ik moest investeren terwijl ik nog geen inkomsten had.”

Je hebt een technische achtergrond. Hoe neem je dit mee in je manier van ondernemen? Heb je een erg analytische wijze van werken? Of is er ook ruimte voor intuïtie en onderbuikgevoel?
“Van huis uit ben ik inderdaad analytisch ingesteld. Ik wil snel weten waarom iets niet kan als het niet lukt. Als iets op kleine schaal een beetje kan, waarom kan het dan niet twee, vier of tien keer zo groot?
Over de balans tussen ratio en intuïtie: “Hoewel ik die analytische basis heb, is het ook ‘mensenbusiness’. In de loop van de afgelopen 37 jaar heb ik een kleine shift gemaakt van het hoofd naar de onderbuik. Tegenwoordig doe ik het steeds meer, bijna altijd, op gevoel en intuïtie, en minder op ratio en onderbouwing.
In een klein bedrijf als het onze is resultaat het belangrijkste. Ik kijk veel naar mensen en werk vanuit vertrouwen in plaats van functieprofielen. Soms leiden zaken tot situaties waar je niet alles tot in detail hebt onderbouwd, maar dan denk ik: Op basis van vertrouwen gaat het lukken.”
Je hebt een keer in een interview gezegd dat het goed is dat het sociaal domein uit vogels van verschillende pluimage bestaat. Zie je dat ook zo in het bedrijfsleven? En specifieker, je eigen bedrijf?
“Ja, absoluut. We hebben bij AmperaPark echt verschillende types mensen rondlopen. We hebben een techneut, IT’er en software-engineer. Maar ook een jurist die altijd bier en alcohol heeft verkocht over de hele wereld. Hij heeft een heel mooi netwerk, denkt op een totaal andere manier en heeft niks met techniek, maar hij kan wel heel goed mensen aan elkaar binden en op hoog niveau opereren, zoals bij een raad van bestuur. Zo’n type is eigenlijk een atypische verkoper van laadpalen, en toch werkt het super goed.
Ook met buitenlandse studenten, we hebben hier Chinezen, Indiërs, Oekraïners en Duitsers, ik probeer altijd mensen met verschillende achtergronden aan te trekken. Als je een internationaal bedrijf wilt zijn, moet je die vibe ook intern een beetje hebben.”
Hoe zou je je eigen managementstijl omschrijven?
“Ik denk dat ik mijn collega’s maximale ruimte geef, maar dat ik ook stuur op maximaal resultaat. Als het goed gaat, krijgt iedereen alle ruimte om verantwoordelijkheid te nemen, dingen te regelen en te bestellen. Wel werk ik met targets: ik geef aan wat we die maand moeten behalen en zeg daarbij: ‘Jongens, verzin een list om dat te bereiken’.
Ik heb een keer iedereen een budget van 5.000 euro gegeven om zelf uit te proberen wat werkt, of dat nu een LinkedIn-campagne is of een actie met gebak bij bedrijven. Dat geeft veel verantwoordelijkheid en ik merk dat het triggert. Er ontstaat wat competitie, wat heel goed werkt om mensen meekrijgen en ondernemend te houden.”
Je komt uit Almelo, maar hebt gestudeerd in Enschede, was het een logische stap om je bedrijf hier te vestigen?
“De reden dat we hier zitten is eigenlijk puur omdat ik Arjan van Liere, eigenaar van Present Media en het pand waar we nu in zitten, al kende. Hij was ooit stagiair bij mijn werkgever destijds.
Ik vond het pand altijd al gewoon leuk. Toen kende ik de Roombeek nog wat minder, maar na acht jaar is het gewoon een hele fijne plek, de omgeving is fijn, alles is in de buurt en de sfeer is goed. Dus wij voelen ons goed thuis hier.”
Hebben jullie ook voordelen gehaald uit het gevestigd zijn op de CeeCee?
“Ja, zeker. We doen best wel veel met Sayyeah Motion Media, en ook met Van der Veer Creative agency, die op een gegeven moment hier naartoe zijn gekomen. We doen dus veel van onze marketing, sales en dat soort zaken met de buren, dat is ideaal. Ook voor de nieuwe website van SmartNED hebben we samengewerkt met Wim Koers van Van der Veer.”
Wanneer is het project AmperaPark geslaagd? Is dat wanneer elke parkeerplaats in Nederland zonnepanelen op zijn dak heeft? Of is de ambitie groter, breder?
“Wij hebben heel duidelijk geformuleerd dat wij 1.500 slimme laadpleinen in Europa hebben binnen vijf jaar. Daar zijn we nu mee bezig en we zijn ook in gesprek met investeerders om daar geld voor op te halen.
Het is niet zozeer dat wij 1.500 parkeerplaatsen willen overkappen, het gaat om 1.500 slimme laadpleinen. In Europa zijn er op dit moment ongeveer 200.000 tankstations, en die veranderen in ongeveer 20 jaar naar 2.000.000 laadpleinen. Van die 2.000.000 laadpleinen willen wij er 1.500 hebben.”
Ontdek hier meer over AmperaPark en over www.smartned.eu


