CeeCee is
een creatieve
voedingsbodem

8ting – Aad Francissen

Wie ben je en hoe ben je bij 8ting gekomen? 

“Ik ben Aad Francissen, eigenaar van 8ting, een kleine advies- en consultancyclub hier aan de Moutlaan 20 in Enschede. Ik ben hier ooit terechtgekomen toen mijn voorganger Wouter Klunder stopte. Ze zochten iemand om hem op te volgen en dat werd ik. 8ting zat toen al hier, want Arjan van Liere had het bedrijf en het platform destijds bedacht en opgezet. Ik ben begonnen als medewerker en later eigenaar geworden. En dat bevalt me nog steeds, vooral omdat je met ons werk heel concreet maatschappelijke impact maakt én werkt aan dingen die er echt toe doen.”  

Wat doet 8ting precies? 

“8ting is een advies- en consultancybureau dat organisaties in het sociaal domein helpt om slimmer om te gaan met data. En dan bedoel ik niet alleen dashboards en rapporten maken, maar echt kijken: wat betekent die data nou? Wat kunnen we ervan leren? En hoe helpt het ons om inwoners beter te bedienen? Wij helpen gemeenten, zorg- en welzijnsorganisaties bijvoorbeeld met impactmetingen, dus gewoon aan mensen vragen: heeft het geholpen? Heeft dit traject echt verschil gemaakt in jouw leven? Daarnaast helpen we met het inrichten van monitors, impactdashboards en het organiseren van duidingssessies, waarin we met alle betrokkenen samen naar de cijfers kijken en bespreken wat we ermee kunnen. Ons doel is niet om rapportjes te schrijven en weg te leggen, maar om te zorgen dat er echt wat met die inzichten gebeurt en dat de organisatie daar zelf ook vaardig in wordt.” 

Wat is het verschil tussen datagedreven en databedreven werken? 

“Heel lang hebben we allebei die termen wel een beetje door elkaar gebruikt, maar inmiddels maak ik daar heel bewust onderscheid in. In het sociaal domein zijn we namelijk gedreven door de inhoud: we willen inwoners verder helpen en daar gebruiken we data bij als hulpmiddel. Dus we zijn bedreven met data, maar niet gedreven door data. Datagedreven werken betekent dat je beslissingen neemt puur op basis van cijfers, zonder altijd ruimte te houden voor het verhaal achter de data of de context van een situatie. Dat past in het sociaal domein vaak niet, want daar gaat het om mensen en om omstandigheden die niet altijd in cijfers te vangen zijn. Bij databedreven werken draait het erom dat je goed met data kunt omgaan, dat je inzichten gebruikt om betere keuzes te maken, maar dat de mens en de bedoeling altijd voorop blijven staan.” 

Je hebt een eigen podcast genaamd “Datawijsheid in de publieke sector”, wat is hier de motivatie voor? 

Ik was een tijd geleden bezig met de brancheorganisatie Sociaal Werk Nederland, waar zo’n 600 welzijnsorganisaties bij zijn aangesloten. Vanuit daar organiseerde ik een opleiding rondom databedreven werken, omdat we zagen dat juist bij welzijnsorganisaties het besef en de vaardigheden rondom werken met data flink achterbleven. Dat werd door die organisaties vaak nog als spannend of ingewikkeld gezien. 

Die opleiding was goed, maar helaas werd er ineens de stekker uit getrokken. Dat was balen, want het idee en de behoefte waren er zeker. Toen dachten we: waarom zouden we de kennis die we toch al in huis hebben, niet via een podcast delen? Op die manier konden we alsnog mensen bereiken en inspireren, met de uitnodiging om bij interesse eventueel bij zo’n opleiding of sessie aan te haken. 

Zo is de podcast eigenlijk begonnen. Eerst als webinar, dat bleek te omslachtig, daarna als podcast. Het leuke is dat we in de gesprekken met mensen uit het publieke domein, van gemeenten tot het KNMI en het Kadaster, niet alleen kennis delen, maar ook leren van hoe zij met data werken. En dat is precies de bedoeling: elkaar verder helpen en samen slimmer worden in het gebruik van data binnen het publieke domein.” 

Luister de podcast van Aad hier: Datawijsheid in de publieke sector

Welke podcast is je het meest bijgebleven? 

“We hebben met Eddie de Bruin van Curess (een jeugdzorg organisatie) een hele leuke aflevering over de jeugdzorg opgenomen. Hoe hij in zijn organisatie databedreven werkt en dat ook echt eist. Hij had ooit bij Fortune 500-bedrijven gekeken en zag daar dat de CEO altijd 24/7 twee kerncijfers live in beeld had. Dat principe heeft hij naar de jeugdzorg gehaald, door heel scherp te sturen op bijvoorbeeld de planning en inzet van mensen bij cliënten. Niet om te micro managen, maar juist om medewerkers te beschermen tegen overbelasting en om de inzet van uren slim te verdelen. Echt een super interessant verhaal en wat mij betreft eentje waar anderen veel van kunnen leren.” 

Hoe ziet de toekomst van 8ting eruit? 

“De toekomst van 8ting ziet er positief en ambitieus uit. We zijn op dit moment bezig met een samenwerking en voorgenomen fusie met Insights zorg, een onderzoeks- en adviesbureau waar ik vijf jaar geleden al mee werkte. Zij hebben destijds een van de producten die ik ontwikkeld heb, de ‘Menselijke Maat’, overgenomen en gebruiken dat nog steeds. We merken dat we ontzettend goed bij elkaar passen, zowel qua missie als qua manier van werken. Het idee is dat we met onze gecombineerde kennis en ervaring gemeenten en welzijnsorganisaties nog beter kunnen helpen om echt te leren van data, met als doel om inwoners in kwetsbare posities beter te ondersteunen. 

Daarnaast blijven we inzetten op schaalbare oplossingen. We zoeken constant naar manieren om van losse klantopdrachten naar bredere toepassingen te groeien, zodat meer gemeenten en organisaties kunnen profiteren van de inzichten die we ontwikkelen. Daarbij hoort ook het ontwikkelen van nieuwe producten, zoals de AI-sociale kaart waar we nu aan werken. Daarmee willen we informatie over voorzieningen in wijken sneller en beter beschikbaar maken voor zowel inwoners als professionals. 

Kortom: met de fusie en onze gezamenlijke ambities bouwen we verder aan een toekomst waarin data slim en verantwoord wordt ingezet om het sociale domein echt te verbeteren.” 

Blijven jullie ondanks de fusie wel op de CeeCee? 

“Ondanks de fusie blijven we gewoon op de CeeCee. Straks zijn we met vijf mensen, dat past nog prima. We werken veel thuis of bij klanten en één dag in de week, tot nu toe is dat de woensdag, werken we hier op kantoor. En eerlijk gezegd bevalt dat hartstikke goed. 

Het zou eigenlijk logischer zijn om naar Deventer te verhuizen, want daar zit Insights zorg nu en twee van mijn collega’s wonen in Deventer en Zutphen. Dus ik heb het ook gewoon aan ze gevraagd: wat is jullie behoefte, waar zouden jullie graag willen zitten? Maar ze waren unaniem: ze vinden het hier op de CeeCee ontzettend leuk. De sfeer is goed, er zitten leuke bedrijven en er is veel contact onderling. We hebben laatst nog meegedaan aan het padeltoernooi hier en dat soort dingen maakt het gewoon een fijne plek om te werken.  

Dus ja, ondanks dat het op papier handiger zou zijn om richting Deventer te gaan, blijven we hier. Het is een aantrekkelijke werkplek, met een prettige mix van bedrijvigheid en gezelligheid. We zitten hier goed.” 

Wat is voor jou de belangrijkste les in ondernemerschap? 

“Ik heb van Arjan van Liere echt heel veel ondernemersvaardigheden geleerd. De manier waarop hij Present Media heeft opgebouwd is voor mij altijd een voorbeeld geweest. 

Het belangrijkste wat ik van hem heb geleerd is dit: je stuurt vanuit een gedeelde bedoeling, en spreekt elkaar daar ook op aan. Niet alles dichttimmeren in regels, maar zorgen dat iedereen weet waarvoor we het doen en dat we samen de verantwoordelijkheid voelen om het elke dag een beetje beter te maken. Dat is voor mij de mooiste manier van ondernemen.”